Een blog van het bestuur

Van het bestuur….

Vorige week was de jaarlijkse ALV, de eerste voor ons als nieuw bestuur. Dank aan alle aanwezigen die avond. Een vergadering die in het teken stond van terugkijken op het jaar 2022/2023 en vooruitkijken.

5 juli hebben wij het stokje overgenomen van het vorige bestuur. De afgelopen maanden hebben dan ook in het teken gestaan van de overdracht, hebben we besproken hoe we willen gaan samenwerken, we hebben een rondje langs de velden gedaan langs bijna alle commissies en hadden we ook direct een paar leuke onderwerpen zoals de huurverhoging en het vrijwilligersbeleid.

Wat hebben we als nieuw bestuur al een paar mooie maanden achter de rug. Hoe prachtig is het om lekker diep zo’n vereniging in te duiken, al die stille en minder stille krachten binnen IJsselvogels te zien, nog meer mensen te leren kennen, de sport maar ook echt het sociale karakter van onze vereniging in de volle breedte te zien en te voelen. Door langs te gaan bij alle commissies hebben we in een hele korte tijd heel veel meegekregen van de werkzaamheden en de onderwerpen die er spelen. Met als kers op de taart ons jubileum. Wat een prachtige dag was dat!

Eigenlijk uit alle presentaties tijdens de ALV bleek dat alle commissies te maken hebben met een tekort aan vrijwilligers van trainer/coaches tot bardienst tot schoonmaak. Dit is ieder jaar een terugkerend item maar we merken dat bij diverse commissies en leden het water aan de lippen staat omdat de gaten dichtgelopen moeten worden en we dan steeds een beroep op dezelfde mensen moeten doen.

Wij zijn IJsselvogels met elkaar. En eigenlijk hoefden we dat de mensen die aanwezig waren tijdens de ALV niet uit te leggen want die doen nagenoeg allemaal al veel voor de vereniging. Er zijn heel veel zichtbare en onzichtbare taken en verantwoordelijkheden binnen de vereniging. En dit heeft lang niet allemaal met korfbal te maken. En niet alles is vervat in een van de commissies. Vele handen maken licht werk. En we zijn al met heel veel handen en dat is superfijn en daar mogen wij heel dankbaar voor zijn. En toch zijn er nog vele “vacatures” en taken die we niet of moeilijk kunnen uitvoeren omdat we dan altijd op dezelfde mensen uitkomen. Als ieder lid of ouders van kinderen een paar uurtjes vrijwilligerswerk binnen de vereniging per week of maand doen dan zijn veel van dit soort zaken opgelost. En toch moeten wij constateren dat dit niet het geval is. Iedereen heeft het op zijn manier “druk” en geen tijd, heeft redenen om niet iets te doen maar wij hopen dat er bij eenieder een opening is om zelf na te denken wat dan wel een bijdrage kan zijn. Want alleen op deze manier kunnen wij ervoor blijven zorgen dat iedereen kan blijven korfballen.

Wij werken aan een compleet vrijwilligersbeleid maar deze ALV was te vroeg voor ons als nieuw bestuur.  De afgelopen jaren is er op allerlei manieren geprobeerd mensen te enthousiasmeren zonder dat er een verplichting werd opgelegd.

Helaas hebben wij als bestuur moeten besluiten dat we dat anders moeten gaan doen bij de bardiensten want met het vrijblijvende karakter merken we dat we elke week gaten hebben in de barbezetting en daar willen en moeten we vanaf.  Dit geeft namelijk veel frustratie bij de barcommissie en het oplossen ervan kost veel tijd.

Een goede barbezetting leidt tot een goede omzet en zorgt ook voor een leuke sfeer voor onze eigen leden en publiek maar ook voor de tegenpartij. Iedereen vindt het toch fijn als ie gastvrij ontvangen wordt. En een goede omzet draagt bij aan het beperken van mogelijke contributieverhogingen. En zo proberen we allerlei prijsstijgingen (zoals energie en zaalhuur) te compenseren om korfbal voor iedereen betaalbaar te houden.

Tijdens de ALV hebben we dan ook het voorstel m.b.t. de bardiensten als voorloper en als pilot voor het totale vrijwilligersbeleid besproken. Dit voorstel was op voorhand al besproken met de barcommissie.

  • Ouders van kinderen van F t/m A zijn per kind verantwoordelijk voor het vullen van 1 bardienst per buitenseizoen (2 per jaar).
  • Je kan jezelf eerst zelf inroosteren voor een bepaalde datum en daarna vult de barcommissie de gaten in. Je mag de dienst zelf invullen of je regelt iemand anders.
  • Kom je niet opdagen maar sta je wel op de lijst dan behouden wij ons het recht voor om een vergoeding in rekening te brengen van € 25.
  • Start: na zaalseizoen
  • Evaluatie eind van het veldseizoen (juni 2024) en daarna zal dit met eventuele aanpassingen opgenomen worden in het totale vrijwilligersbeleid.

We realiseren ons dat er ook diverse ouders zijn die al trainen geven, coachen of fluiten of al bardienst draaien maar we hebben een pragmatische keuze moeten maken voor de korte termijn oplossing aangezien de nood hoog is en het enthousiasmeren en de “vrijwilligheid” niet leidt tot een goede barbezetting. Op deze manier moet iedere ouder zijn steentje bij dragen.

In het nog op te stellen algemene vrijwilligersbeleid houden we rekening met die mensen die al iets doen voor de vereniging. Denk hierbij aan een soort puntensysteem. Dit geldt zowel voor leden als voor ouders van leden. De vergadering is akkoord gegaan met dit voorstel wat gedurende de zaalperiode door de barcommissie verder uitgewerkt zal worden.

Het staat leden natuurlijk altijd vrij om ook een bardienst te draaien. Wij weten dat er senioren zijn die geen team trainen of coachen en wij zien daar ook nog genoeg kansen!

We kijken tevreden terug op deze ALV!

Vooruitlopend op de notulen kunnen wij ook mededelen dat er tijdens de ALV besloten is de contributie per oktober 2023 met 3% te verhogen en alles om te zetten in een kwartaalbetaling. Hiermee komt de jaarbetaling (en de bijbehorende korting) te vervallen.

Wij wensen eenieder een sportief en mooi zaalseizoen en hopen jullie in de zaal weer te zien.

Groet Katja, Loes en Patrick